Hola Amigos! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anne Kolk - WaarBenJij.nu Hola Amigos! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anne Kolk - WaarBenJij.nu

Hola Amigos!

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 November 2012 | Ecuador, Quito

Hola Amigos,

het is elke keer gek om een verslag te schrijven van mijn leventje hier. Voor mij zijn dingen zo normaal geworden dat het vreemd is om daar over te schrijven.
Inmiddels ben ik al weer ruim 2 maanden aan het werk op de Nederlandse school en dat gaat goed. Het nieuwe concept (onderwijs op locatie en dus geen eigen gebouw meer) is wennen maar bevalt nu wel. Het heeft voordelen en nadelen. Het is leuk om op verschillende plekken te komen, ook buiten Quito. Soms is het wel een gedoe om spullen mee te nemen en je kunt geen eigen lokaal inrichten. Ik geef ook nog steeds les aan volwassenen maar dit is soms best lastig. Zo komen ze regelmatg te laat of helemaal niet zonder af te melden. Hier moet ik zakelijker in zijn maar dat is niet echt mijn ding... Maar het is een goede leerschool om duidelijk mijn grenzen te stellen.
Nederlandse les aan volwassenen is soms nog best lastig. Je denkt: ik spreek Nederlands dus dan kan ik het iemand ook wel uitleggen. Maar ga maar eens uitleggen waarom en wanneer we het woord 'er' gebruiken...
Ook geef ik nog les bij 2 families thuis. Al met al een leuke afwisseling. Ik leer veel verschillende mensen kennen op deze manier. Zo zijn er veel families in Ecuador die in de bloemenhandel werken. Grote kans dat bloemen die je in Nederland koopt uit Ecuador komen.
Ik geef nu ook les aan een salsaleraar, hij geeft mij daarvoor in de plaats salsales. Helaas....ik bak er nog steeds niet veel van.
Sinds een paar weken ga ik met mijn Nederlandse vriendin Brita naar de sportschool. De groepslessen zijn alleen maar om 6 en 7 uur 's ochtends, lekker vroeg dus. Ik ben hier vaak 's avonds rond half 11 zo moe dat ik als een blok in slaap val. Dit schijnt met de hoogte te maken te hebben (3000m) Ook in de sportschool is het daardoor harder werken voor je lichaam.
De hoogte schijnt op veel dingen invloed te hebben. Zo gaat je conditie natuurlijk vooruit. Maar het heeft ook nadelen. Ik ben bij de tandarts geweest en had 8 gaatjes. In Nederland heb ik heel lang geen gaatjes gehad. Hier schijnt dat door de hoogte je minder speeksel hebt waardoor je tanden meer gevaar lopen. Ik hoor ook van anderen dat ze veel meer gaatjes hebben dan normaal. Ook zit hier veel meer suiker (en zout) in het eten.

Mijn leven in Ecuador bevalt erg goed maar er zijn 2 dingen die lastig blijven. Dat is het verkeer: Ecuadorianen rijden echt heel aso en als voetganger heb je geen enkel recht. Op sommige kruispunten is het ook moeilijk om over te steken want auto's hebben altijd voorrang. Je moet vaak de bus inspringen omdat de bus dan al doorrijdt. Ook zijn de bussen soms supervol dat je echt tegen elkaar aan gedrukt staat en de deur nog maar net dicht kan. Lations kunnen ook echte gentlemens zijn dus soms bieden ze dan hun zitplaats aan ;) Ook de uitlaatgassen is echt heel vies. Grote zwarte rookwolken komen soms uit de bussen.
Iets anders wat lastig is om aan te wennen zijn de 'klasseverschillen'. Blanke mensen staan het hoogst en hoe donkerder hoe lager je op de ladder staat. Ik merk dit in de supermarkt. Daar staan mannen om je boodschappen in plastic tassen te doen. Hier voel ik me ongemakkelijk bij omdat ik dan altijd denk: dat kan ik toch zelf wel?! Maar er zijn dus ook Ecuadorianen die niet zelf hun boodschappen gaan inpakken maar wachten tot iemand dat komt doen, ookal staat er een hele rij bij de kassa. En dan kan er vaak ook geen gracias van af. Ik had laatst lekkage dus er kwamen werkmannen op dit te repareren. Ik bood ze wat te drinken aan. Dat schijnt dus ook heel raar te zijn...

Voor de rest heb ik het super naar mijn zin. Ik kan genieten van het in de bus zitten, kijkend naar het berglandschap me salsamuziek op de achtergrond.
Ook het uitgaan is hier leuk. Om woensdag is het salsa avond en kun je los gaan ;)

Ik heb een nieuwe buurjongen, de puppy van Brita. Daar mag ik af en toe op passen. Dat is ook erg leuk :)

Volgende week zaterdag is het hier Sinterklaasfeest. Dat is toch raar om hier in het zonnetje Sinterklaas te vieren. Met de kleuters ben ik nu ook volop bezig met zingen en knutselen. in de winkels hier staat de kerstversierig al klaar. Volgende week ga ik met Brita en andere vriendinnen Sinterklaas vieren met het dobbelspel en zelf speculaas bakken. De week daarop is mijn verjaardag, bijzonder dit jaar om het 12-12-2-2012 is en ik geboren ben om 12:12uur :)

Het is nu winter in Ecuador. Dat betekent dat 's morgens de zon meestal schijnt maar het 's middags regent of bewolkt is. Het kan warm zijn als je in de zon bent maar vanwege de hoogte is het koud in het schaduw. Het is hier ook het hele jaar door om half 7 donker.

Oproep!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iedereen die spullen overheeft (kinderkleding, speelgoed zoals lego of dublo en hand/oogcoordinatie speelgoed) en niet weet wat er mee te doen: doneer het aan Danielle Children's Fund. Ik ga 1 weekend per maand naar Ambato naar een huis waar kinderen wonen die uit huis geplaatst zijn. De stichting heeft psychologen en maatschappelijk werkers in dienst en hebben als doel families te herenigen. (kinderen met hun ouders) Zij helpen ook zo'n 100 families per jaar waarbij de kinderen nog wel thuis wonen. Ipv geld te geven aan een vaag goed doel waarvan je niet weet waar het geld naartoe gaat (bijvoorbeeld een vet salaris voor de directie) kun je het beter overmaken op de rekening van DCF. Hier gaat namelijk al het geld naar het project en zijn er alleen Ecuadorianen in dienst waardoor salariskosten ook lager zijn.
In januari komen mijn moeder, oom en tante, zij kunnen spullen meenemen maar ook via gasten die naar Brita haar bruiloft in februari komen kunnen spullen mee.
Spullen kunnen worden ingeveleverd bij mijn moeder in Amsterdam. Mail me voor meer info!!!
Voor meer info over DCF:
http://www.daniellechildrensfund.org/nl
ABN AMRO Bank
62.17.79.652
Alvast bedankt!!!!!

Nou, dit was het weer. Ik zit nu te wachten op een student die uiteraard te laat is ;)

Abrazo!
Anne



  • 29 November 2012 - 21:48

    Roos Veldt:

    Wat een leuk verhaal! Goed om te lezen dat je geniet van het leven in Ecuador! Liefs Roos (zit je nog steeds op je student te wachten ;)?)

  • 29 November 2012 - 23:09

    Sannie:

    Hi Anne!

    Wat leuk om weer wat van je te horen! Super dat je het zo naar je zin hebt. Hoe is het met de liefde? Of mag ik dat hier niet vragen?...oeps, stiekem toch gedaan...;) Hier in Nederland gaat ook alles goed. Op school zitten we volop in de Sinterklaastijd en dat vergt natuurlijk weer een hoop extra energie. Van de kids maar ook van ons. Maar is altijd een gezellige tijd. Nog geen plannen gemaakt voor een tripje Nederland? Natuurlijk niet gratis dus zal vast eerst even sparen zijn. Gelukkig heb je het daar naar je zin! Veel plezier tijdens jullie Sintavondje. Ik heb gister een dobbelavondje gehad met de collega's. Zeer verrassende dingen gescoord...pff.. Ik hoop snel weer op een leuk verslagje en anders volg ik je op fb.

    Liefs Sannie

  • 03 December 2012 - 13:58

    Diane:

    Hey Anne,

    Blij te lezen dat je nog steeds geniet van het leven aan de andere kant van de wereld!
    Hier zijn we, zoals Sannie al zei, druk bezig met Sint en zijn de kids hyperdepieper (niet alleen op school ;))
    12-12-'12 om 12.12 uur.... Grappig zeg! Dat wordt dus extra genieten dit jaar, hahaha!
    Nou geniet maar lekker daar, doen wij dat hier ook (van de kou en natte sneeuw :()

    Xxx Diane.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Mijn leven in Quito!

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 1037
Totaal aantal bezoekers 46893

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2011 - 30 November -0001

Voor onbepaalde tijd naar Ecuador

Landen bezocht: